Пояснение к апостольским и евангельским чтениям Воскресных и Праздничных дней
(Вевюрко Илья Сергеевич)
К литургии 25 мая
Неделя 6-я по Пасхе, о слепом
АПОСТОЛ
Деян.16:16–34 (зач. 38).
Бы́сть же иду́щымъ на́мъ на моли́тву, отрокови́ца нѣ́кая иму́щая ду́хъ пытли́въ срѣ́те на́съ, я́же стяжа́нiе мно́го дая́ше господе́мъ свои́мъ волхву́ющи. Та́ послѣ́довавши Па́влу и на́мъ, взыва́ше глаго́лющи: сі́и человѣ́цы раби́ Бо́га Вы́шняго су́ть, и́же возвѣща́ютъ на́мъ пу́ть спасе́нiя. Се́ же творя́ше на мно́ги дни́. Стужи́въ же си́ Па́велъ и обра́щься, ду́хови рече́: запреща́ю ти́ и́менемъ Иису́са Христа́, изы́ди изъ нея́. И изы́де въ то́мъ часѣ́. Ви́дѣвше же госпо́дiе ея́, я́ко изы́де наде́жда стяжа́нiя и́хъ, пое́мше Па́вла и Си́лу, влеко́ша на то́ргъ ко князе́мъ, и приве́дше и́хъ къ воево́дамъ, рѣ́ша: сі́и человѣ́цы возмуща́ютъ гра́дъ на́шъ, Иуде́е су́ще, и завѣщава́ютъ обы́чаи, я́же не досто́итъ на́мъ прiима́ти ни твори́ти, Ри́мляномъ су́щымъ. И сни́деся наро́дъ на ни́хъ, и воево́ды растерза́вше и́ма ри́зы, веля́ху па́лицами би́ти и́хъ: мно́ги же да́вше и́ма ра́ны, всади́ша въ темни́цу, завѣща́вше темни́чному стра́жу тве́рдо стрещи́ и́хъ: и́же таково́ завѣща́нiе прiе́мь, всади́ и́хъ во вну́треннюю темни́цу и но́ги и́хъ заби́ въ кла́дѣ. Въ полу́нощи же Па́велъ и Си́ла моля́щася поя́ста Бо́га: послу́шаху же и́хъ ю́зницы. Внеза́пу же тру́съ бы́сть ве́лiй, я́ко поколеба́тися основа́нiю темни́чному: отверзо́шася же а́бiе две́ри вся́, и всѣ́мъ ю́зы ослабѣ́ша. Возбу́ждься же темни́чный стра́жъ и ви́дѣвъ отве́рсты две́ри темни́цы, извле́къ но́жъ, хотя́ше себе́ уби́ти, мня́ избѣ́гшя ю́зники. Возгласи́ же гла́сомъ ве́лiимъ Па́велъ глаго́ля: ничто́же сотвори́ себѣ́ зла́, вси́ бо есмы́ здѣ́. Проси́въ же свѣщи́ вскочи́, и тре́петенъ бы́въ, припаде́ къ Па́влу и Си́лѣ, и изве́дъ и́хъ во́нъ, рече́: госпо́дiе, что́ ми подоба́етъ твори́ти, да спасу́ся? О́на же реко́ста: вѣ́руй въ Го́спода Иису́са Христа́, и спасе́шися ты́ и ве́сь до́мъ тво́й. И глаго́ласта ему́ сло́во Госпо́дне, и всѣ́мъ, и́же въ дому́ его́. И пое́мь я́ въ то́йже ча́съ но́щи, измы́ от ра́нъ и крести́ся са́мъ и свои́ ему́ вси́ а́бiе: вве́дъ же я́ въ до́мъ сво́й, поста́ви трапе́зу и возра́довася со всѣ́мъ до́момъ свои́мъ, вѣ́ровавъ Бо́гу.
«стужив же си» — возмутившись, перестав терпеть
«надежда стяжания их» — то, от чего они надеялись получать доход
«торг» — торговая площадь, где находился и суд
«трус» — землетрясение
«юзы» — узы, кандалы
«поемь» — приняв, взяв к себе
«абие» — сразу же
В этом эпизоде апостолы не исцеляют девочку, имеющую «дух пытлив», т.е. одержимую демоном прорицания, очевидно, потому, что сама она не ищет и не просит исцеления, и за неё тоже никто не просит. Всех всё устраивает. При этом она говорит правильные слова! Но это не приносит никому ни пользы, ни радости, только приносит доход её хозяевам.
ЕВАНГЕЛИЕ
Ин.9:1–38 (зач. 34).
И мимоиды́й ви́дѣ человѣ́ка слѣ́па от рождества́. И вопроси́ша Его́ ученицы́ Его́, глаго́люще: Равви́, кто́ согрѣши́, се́й ли, или́ роди́теля его́, я́ко слѣ́пъ роди́ся? Отвѣща́ Иису́съ: ни се́й согрѣши́, ни роди́теля его́, но да явя́тся дѣла́ Бо́жiя на не́мъ: Мнѣ́ подоба́етъ дѣ́лати дѣла́ Посла́вшаго Мя́, до́ндеже де́нь е́сть: прiи́детъ но́щь, егда́ никто́же мо́жетъ дѣ́лати: егда́ въ мíрѣ е́смь, свѣ́тъ е́смь мíру. Сiя́ ре́къ, плю́ну на зе́млю, и сотвори́ бре́нiе от плюнове́нiя, и пома́за о́чи бре́нiемъ слѣпо́му, и рече́ ему́: иди́, умы́йся въ купѣ́ли Силоа́мстѣ, е́же сказа́ется, по́сланъ. И́де у́бо, и умы́ся, и прiи́де ви́дя. Сосѣ́ди же и и́же бя́ху ви́дѣли его́ пре́жде, я́ко слѣ́пъ бѣ́, глаго́лаху: не се́й ли́ е́сть сѣдя́й и прося́й? О́вiи глаго́лаху, я́ко се́й е́сть: ині́и же глаго́лаху, я́ко подо́бенъ ему́ е́сть. О́нъ же глаго́лаше, я́ко а́зъ е́смь. Глаго́лаху же ему́: ка́ко ти́ отверзо́стѣся о́чи? Отвѣща́ о́нъ и рече́: Человѣ́къ нарица́емый Иису́съ бре́нiе сотвори́, и пома́за о́чи мои́, и рече́ ми: иди́ въ купѣ́ль Силоа́млю и умы́йся. Ше́дъ же и умы́вся, прозрѣ́хъ. Рѣ́ша у́бо ему́: кто́ То́й е́сть? Глаго́ла: не вѣ́мъ. Ведо́ша же его́ къ фарисе́омъ, и́же бѣ́ иногда́ слѣ́пъ. Бѣ́ же суббо́та, егда́ сотвори́ бре́нiе Иису́съ и отве́рзе ему́ о́чи. Па́ки же вопроша́ху его́ и фарисе́е, ка́ко прозрѣ́. О́нъ же рече́ и́мъ: бре́нiе положи́ мнѣ́ на о́чи, и умы́хся, и ви́жу. Глаго́лаху у́бо от фарисе́и нѣ́цыи: нѣ́сть Се́й от Бо́га Человѣ́къ, я́ко суббо́ту не храни́тъ. О́вiи глаго́лаху: ка́ко мо́жетъ человѣ́къ грѣ́шенъ сицева́ зна́менiя твори́ти? И ра́спря бѣ́ въ ни́хъ. Глаго́лаху у́бо слѣпцу́ па́ки: ты́ что́ глаго́леши о Не́мъ, я́ко отве́рзе о́чи твои́? О́нъ же рече́, я́ко проро́къ е́сть. Не я́ша у́бо вѣ́ры Иуде́е о не́мъ, я́ко слѣ́пъ бѣ́ и прозрѣ́, до́ндеже возгласи́ша роди́теля того́ прозрѣ́вшаго и вопроси́ша я́, глаго́люще: се́й ли е́сть сы́нъ ва́ю, его́же вы́ глаго́лете, я́ко слѣ́пъ роди́ся? ка́ко у́бо ны́нѣ ви́дитъ? Отвѣща́ста же и́мъ роди́теля его́ и рѣ́ста: вѣ́мы, я́ко се́й е́сть сы́нъ на́ю и я́ко слѣ́пъ роди́ся: ка́ко же ны́нѣ ви́дитъ, не вѣ́мы: или́ кто́ отве́рзе ему́ о́чи, мы́ не вѣ́мы: са́мъ во́зрастъ и́мать, самого́ вопроси́те, са́мъ о себѣ́ да глаго́летъ. Сiя́ реко́ста роди́теля его́, я́ко боя́стася Жидо́въ: уже́ бо бя́ху сложи́лися Жи́дове, да, а́ще кто́ Его́ исповѣ́сть Христа́, отлуче́нъ от со́нмища бу́детъ: сего́ ра́ди роди́теля его́ реко́ста, я́ко во́зрастъ и́мать, самого́ вопроси́те. Возгласи́ша же втори́цею человѣ́ка, и́же бѣ́ слѣ́пъ, и рѣ́ша ему́: да́ждь сла́ву Бо́гу: мы́ вѣ́мы, я́ко Человѣ́къ Се́й грѣ́шенъ е́сть. Отвѣща́ у́бо о́нъ и рече́: а́ще грѣ́шенъ е́сть, не вѣ́мъ: еди́но вѣ́мъ, я́ко слѣ́пъ бѣ́хъ, ны́нѣ же ви́жу. Рѣ́ша же ему́ па́ки: что́ сотвори́ тебѣ́? Ка́ко отве́рзе о́чи твои́? Отвѣща́ и́мъ: реко́хъ ва́мъ уже́, и не слы́шасте: что́ па́ки хо́щете слы́шати? Еда́ и вы́ ученицы́ Его́ хо́щете бы́ти? Они́ же укори́ша его́ и рѣ́ша ему́: ты́ учени́къ еси́ Того́: мы́ же Моисе́овы есмы́ ученицы́: мы́ вѣ́мы, я́ко Моисе́ови глаго́ла Бо́гъ: Сего́ же не вѣ́мы, отку́ду е́сть. Отвѣща́ человѣ́къ и рече́ и́мъ: о се́мъ бо ди́вно е́сть, я́ко вы́ не вѣ́сте, отку́ду е́сть, и отве́рзе о́чи мои́: вѣ́мы же, я́ко грѣ́шники Бо́гъ не послу́шаетъ: но а́ще кто́ Богочте́цъ е́сть и во́лю Его́ твори́тъ, того́ послу́шаетъ: от вѣ́ка нѣ́сть слы́шано, я́ко кто́ отве́рзе о́чи слѣ́пу рожде́ну: а́ще не бы́ бы́лъ Се́й от Бо́га, не мо́глъ бы твори́ти ничесо́же. Отвѣща́ша и рѣ́ша ему́: во грѣсѣ́хъ ты́ роди́лся еси́ ве́сь, и ты́ ли ны́ у́чиши? И изгна́ша его́ во́нъ. Услы́ша Иису́съ, я́ко изгна́ша его́ во́нъ: и обрѣ́тъ его́, рече́ ему́: ты́ вѣ́руеши ли въ Сы́на Бо́жiя? Отвѣща́ о́нъ и рече́: и кто́ е́сть, Го́споди, да вѣ́рую въ Него́? Рече́ же ему́ Иису́съ: и ви́дѣлъ еси́ Его́, и глаго́ляй съ тобо́ю То́й е́сть. О́нъ же рече́: вѣ́рую, Го́споди. И поклони́ся Ему́.
«брение» — как бы мокрая глина
«еже сказается» — «что означает»
«сицева» — такие
«ваю», «наю» — «ваш», «наш» (двойственное число)
«сложилися» — сговорились
«сонмище» — синагога, соседская община
Христа обвиняют в нарушении субботы потому, что Он «сделал брение», т.е. формально приложил труд, хотя Он сделал это для исцеления другого человека (в современном Израиле, например, врачи работают в субботу). Таков формализм фарисеев, полагавших праведность не столько в делах милосердия, сколько в соблюдении буквы Закона и многочисленных толкований этой буквы, введённых их учителями. Они надеялись, что, чем точнее буква Закона будет соблюдена, тем скорее придёт Мессия, и поэтому их особенно тревожило её нарушение под благовидными, как они считали, предлогами. В то же время, вопрос о том, насколько для самого Мессии обязательны буква Закона и фарисейское учение, оставался открытым. Поэтому нарушение буквы Закона Иисусом, и особенно в виде чудес, вызывало подозрение — «не Он ли Христос», тот самый Мессия, и здесь оказывалось, что на самом деле этого пришествия, которое все чаяли, многие очень боялись.
май 2025
Суббота 3 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
|
Воскресение 4 мая 8.00 Исповедь. 8.30 Литургия |
Неделя 3-я по Пасхе, святых жен-мироносиц Святых жен-мироносиц: Марии Магдалины, Марии Клеоповой, Соломии, Иоанны, Марфы и Марии, Сусанны и иных; праведных Иосифа Аримафейского и Никодима. Мчч. Исакия, Аполлоса и Кодрата (303). Свт. Максимиана, патр. Константинопольского (434). Блгв. Тамары, царицы Грузинской. |
Понедельник 5 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
|
Вторник 6 мая 8.30 Литургия |
Вмч. Георгия Победоносца (303). Иверской иконы Божией Матери (второе обретение списка иконы 2012). Мч. Царицы Александры (303). Мчч. Анатолия и Протолеона (303). Прп. Софии (1974). |
Четверг 8 мая 17.00 Вечерня. Утреня. Исповедь. |
|
Пятница
9 мая 8.30 Литургия. Панихида. Благодарственный Молебен. |
Свт. Стефана, еп. Великопермского (1396). |
Суббота 10 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
|
Воскресение 11 мая 8.00 Исповедь. 8.30 Литургия |
Неделя 4-я по Пасхе, о расслабленном. Апп. От 70-ти Иассона и Сосипатра, Керкиры девы и иных, с ними пострадавших (I). Мчч. Дады, Максима и Квинтилиана (286). Свт. Кирилла, еп. Туровского (1183). Мц. Анны Шашкиной (1940). |
Вторник
13 мая 17.00 Вечерня. Утреня. Исповедь. |
|
Среда 14 мая 8.30 Литургия. Водосвятный Молебен. 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
Преполовение Пятидесятницы. Прор. Иеремии (VI в. до Р. Х. ). Прп. Пафнутия Боровского (1477). Сщмч. Макария, митр. Киевского (1497). Блгв. Тамары, царицы Грузинской (1213). Прмчч. Афонских Евфимия (1814), Игнатия (1814) и Акакия (1816). Царевококшайской, или Мироносицкой (1647), Андрониковской и именуемой «Нечаянная Радость» икон Божией Матери. |
Четверг
15 мая 8.30 Литургия. |
Свт. Афанасия Великого, архиеп. Александрийского (373). Перенесение мощей блгвв. кнн. Российских Бориса и Глеба, во Святом Крещении Романа и Давида (1072 и 1115).
Путивльской иконы Божией Матери (1635). |
Суббота 17 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
|
Воскресение 18 мая 8.00 Исповедь. 8.30 Литургия |
Неделя 5-я по Пасхе, о самаряныне. Вмц. Ирины (I-II). Обретение мощей прп. Иакова Железноборовского. Прп. Варлаама Серпуховскова (1377). Прмч. Ефрема Нового (1426). Иконы Божией Матери «Неупиваемая Чаша» (1878). |
Вторник 20 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
|
Среда 21 мая 8.30 Литургия 17.00 Всенощное бдение. Исповедь |
Отдание праздника Преполовения Пятидесятницы. Апостола и евангелиста Иоанна Богослова (98-117). Прп. Арсения Великого (449-450). |
Четверг 22 мая 8.30 Литургия |
Прор. Исаии (VIII в. до Р.Х.). Мч. Христофора (ок. 250). Перенесение мощей святителя и чудотворца Никола́я из Мир Лики́йских в Бар (1087).
|
Пятница
23 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь |
|
Суббота 24 мая 8.30 Литургия 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
Сщмч. Мокия (ок. 295). Равноапп. Мефодия (885) и Кирилла (869), учителей Словенских. День тезоименитства Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Кирилла. |
Воскресение 25 мая 8.00 Исповедь. 8.30 Литургия |
Неделя 6-я по Пасхе, о слепом. Сщмч. Ермогена, патриарха Московского и всея России, чудотворца (прославление 1913). Второе обретение мощей прав. Симеона Верхотурского (1989). |
Вторник 27 мая 17.00 Вечерня. Утреня. Исповедь. |
|
Среда 28 мая 8.30 Литургия. 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
Отдание праздника Пасхи. Предпразднство Вознесения Господня. Блгв. царевича Димитрия, Угличского и Московского (1591).
|
Четверг
29 мая 8.30 Литургия |
Вознесение Господне. |
Суббота 31 мая 17.00 Всенощное бдение. Исповедь. |
|
Воскресение 1 июня 8.00 Исповедь. 8.30 Литургия |
Неделя 7-я по Пасхе, святых отцов I Вселенского Собора (325). Сщмчч. Патрикия, еп. Прусского, и с ним трех пресвитеров: Акакия, Менандра и Полиена (ок. 100). Прп. Корнилия Комельского, чудотворца (1537). Блгвв. вел. кн. Димитрия Донского (1389) и вел. кн. Евдокии, в инокинях Евфросинии (1407).
|